Tuesday, March 31, 2009

jurnal..need to edit

JURNAL
MINGGU PERTAMA PRATIKUM 22 MAC – 22 MAC 2009
Pada minggu ini, kami menghadirkan diri ke sekolah dan melapor diri kepada guru besar di pejabat Sekolah Kebangsaan Sungai Petani. Kami juga telah berjumpa dengan pihak pentadbir sekolah bagi mendapatkan maklumat tentang sekolah yang kami jalankan pratikum ini.
Pada setiap hari kami akan mencatat kehadiran pada buku kedatangan guru pelatih untuk direkodkan. Setelah itu, kami masuk ke bilik Penolong Kanan Pentdbiran iaitu En. Mahazir untuk mendpatkan jadual waktu masing - masing.. Saya dan Suhana telah diperuntukkan untuk mengajar sebanyak 8 waktu Pendidikan Seni Visual. Saya akan mengajar 2 kelas tahun 4 dan 2 kelas tahun 5.. Untuk persediaan mengajar, kami telah berjumpa dengan beberapa orang guru PSV yang akan kami ambil kelasnya. Antaranya ialah kelas En.Osman, PK Ko sekolah tersebut dan juga En.Mohd Tahar. En.Mohd Tahar telah sudi untuk meminjamkan kami cakera padat yang mengandungi Rancangan Pengajaran Tahunan bagi setiap tahun, Pemetaan Pemarkahan dan juga beberapa bahan P & P bagi setiap bidang iaitu menggambar, mencorak dan membuat rekaan, membentuk dan membuat binaan serta mengenal kraf tradisional.

Kami juga telah mendapat buku perancangan sekolah bagi tahun 2009 iaitu buku yang menunjukkan semua maklumat yang berkaitan dengan sekolah. Selain itu, kami juga telah mendapatkan beberapa maklumat lain di Pusat Akses Sekolah..
Aktiviti kami seterusnya ialah mencari guru- guru kelas yang akan kami masuki nanti.Tujuannya ialah untuk bertanyakan keadaan murid - murid dan mengenali mereka sebelum memasuki kelas. Namun, beberapa orang guru tiada kerana cuti bersalin dan juga sibuk menguruskan hal - hal peperiksaan. justeru, kami mengambil keputusan untuk berjumpa dengan mereka pada keesokann harinya sekiranya tiada kekangan buat kami.Kami juga telah memulakan sesi pengajran dan pembelajaran kami pada Hari Selasa. Pada permulaannya saya berasa agak gementar namun saya telah menennangkan diri saya dan cuba untuk melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan sebaiknya. Antara masalah yang dikenal pasti ialah kebanyakan kelas yang diajar adalah berada di akhir masa persekolahan pada hari tersebut. Justeru, saya terpaksa untuk memendekkan waktu pengajaran dan pembelajaran bagi membolehkan saya mengadaptasi diri saya dengan keadaan pelajar tersebut. Kebanyakan pelajar tidak akan menumpukan perhatian kepada aktiviti yang dijalankan apabila 10 minit masa akan habis. Justeru, saya perlu memikirkan sesuatu bagi memastikan pelajar dapat menyiapakan aktiviti yang telah dirancangankan.
Dari aspek kawalan kelas pula, keseluruhannya saya berasa bahawa disiplin pelajar adalah terkawal cuma terdapat beberpaa orang yang kelihatan ingin menarik perhatian guru. Saya telah menetapkan peraturan dan berharapa agar pelajar dapat mematuhinya. Keseluruhannya waktu pengajran dan pembelajaran adalah berjalan dengan lancar dan beberpaa masalh yang timbul diharapakan agar dapat diatasi kelak.
Sungguhpun begitu, Pelatih masih memikirkan cara lain untuk murid-murid memberi tumpuan dalam pnp dan juga cara paling mudah untuk murid-murid ini mengingat sesuatu pembelajaran. Pelatih khuatir sekiranya Pelatih tidak dapat mencapai objektif pembelajaran, Pelatih akan menjadi kurang motivasi untuk mengajar. Pelatih tahu akan perlunya kesabaran dan kekreatifan dalam diri seorang guru dalam mendidik murid apatah lagi murid PK. Oleh itu, Pelatih selalu berusaha mencari idea dan informasi melalui internet dan juga guru senior.

Kesimpulannya, dalam minggu ini Pelatih ada pelajari dua perkara. Iaitu menjadi seorang guru menuntut supaya kita komited bukan sahaja dengan tugas dalam bilik darjah malah di luar bilik darjah. Komited dan kesungguhan ini wujud ekoran daripada minat dan keseronokkan kita dalam melaksanakan tugas. Sebagai contoh, guru itu tidak merungut apabila diberi tugas AJK sesuatu program atau tugas lain selain mengajar kerana dia tahu akan peranannya sebagai warga sekolah tersebut. Guru yang baik juga tidak mengabaikan tanggungjawabnya kepada tugas utama iaitu mengajar murid semasa di dalam bilik darjah pada masa yang sama. Kedua, Pelatih perlu lebih peka atas kesilapan dalam penyediaan Rancangan Pengajaran Harian. Ini kerana walaupun kesilapan sedikit ia akan membuatkan pihak lain kurang memahami apa yang cuba disampaikan oleh Pelatih.

No comments: